Showing posts with label Health. Show all posts
Showing posts with label Health. Show all posts

How To Lose 7kg in 3.5months?

>> Tuesday, November 10, 2009

A few friends have been asking me on how did I lose 7 kg for the past 3.5months.

And I promised to post the tips and tricks on my blog, here.

But guess wut, I dont think I shed enuff weight yet to give u any tips n tricks.

The problem with maintaining my current weight now (as for now, based on my own weightscale the number is 46.5kg) is, besides losing the ugly fat, I'm also have been developing some muscles at certain area (hamstring, quadriceps, biceps, triceps, gastrocnemius) due to repetitive routines (joggings, and few tricks I downloaded from Youtube? wahahahaha), which makes my weight kinda fluctuating.

You people should noe dat muscles are heavier than fats are (ni lecturer Anatomy aku gtau masa aku 1st yr dlu), so when I started to lose fats, the going down numbers really makes me happy, but still, the shape was ugly (flabby weh! buruk! buruk! hahahaha), and thus, dieting alone won't work. U need to workout so that u wont be flabby or in Malay kita panggil GELEBEH! hahahaha =P

And so, aku xnak la bg korg tips ke tricks ke dulu. Bagi la aku turun sampai 42kg dlu, baru aku buat post baru.Hahahaha.

But really, all you need are:

1) A strong motivation (yang nak kawen tu, obvious gila kot nak nampak cantik hari kawen nnt kan =P)

2) Sehelai baju yang kecik 2 size (the smaller the better?) dr size sebenar korang (kalo boleh beli yang mahal and cantik gila so that korg usaha gila babi nak muat baju tu)

3) Eat right (jgn la makan fastfood langsung, air bergula, lemak, kulit ayam dan geng2nya. Aku tau benda tu sume sedap, tp ni untuk sementara je, karang lepas dah kurus, makan la balik...hahahaha)

4) And last but not least, yes, workouts! Yg workouts tu, kalo larat, jogging la seminggu dalam 5 kali? Or kalo ikut aku yg saiko gila ni, aku turun pagi ptg, supaya cepat sikit dpt hasil. Haha saiko! Downloads la tips kt Youtube yang bersepah2 tu, ikut korang la nak kecikkan tgn ke, perut ke, kaki ke, sume ade sana.


Eh, macam dah bg tips n tricks la pulak rupa2nya. =P

All the best mates! You can do it!


Read more...

H1N1: Amoi Cun Yang Terpinggir

>> Thursday, August 13, 2009

*Penulis sedang lentok mendengarkan lagu2 berentak rancak di Mp3*

Disebabkan sekarang zaman H1N1, dan kami pulak kerjanya kene pergi ward (yeah, bajet praktis physical examination,tp sebenarnya pergi usya HO yang hensem, tp malangnya x pernah wujud pon kt HQE ni), ramai plak la dok kene ILS (influenza like symptoms).

Demam... (puu~ puu~puu~)--> ini bunyi yang aku reka khas utk mereka yg sedang demam.

Batuk.... (koh koh koh koh)-->

Selsema... (srrrot...srrrot)--> bunyi sedut balik hingus. Haha

Salah seorang yang kena ILS tu, adalah seorang amoi grup aku yang cun melecun tp jugak seorang yang aku x dpt indentify sexual orientationnya kerana die slalu buat flying kiss kat aku, dan panggil aku "Sayang". (xpe, sbb cun, aku layan je dowh).

Jadi disebabkan rakan2 grup yang lain juga bangang, dorang ckp, dorang xnak la kene ILS mcm si amoi cun ni.

Jadi mereka pon cuba memutuskan sebarang contact dengan amoi cun.

Mari kita tgk apa yg mereka buat utk prevent contact dgn amoi cun:

1) Paksa si amoi cun pakai mask sentiasa

2) Mereka turut memakai mask muka

3) Duduk dalam jarak yang agak selamat dengan amoi cun

4) Ini mungkin langkah yang paling extreme. Delete number amoi cun dr phonebook. Jadi mmg xde contact lagsung. Bijak kan? Kan?

P/s: kenapa aku dpt kwn2 yang bangang? Kenapa? Kenapa?

Read more...

The Biggest Loser (versi mari sihatkan badan?)

>> Friday, June 26, 2009


Ada apa dengan playlists ni?





Betis aku sekarang mengeras (baca sampai sudah untuk tahu kenapa).



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *



Sudah lama tak jogging/ work out. Aku nak gunakan alasan cuaca yang x bagus skrg. Hebat.



Kemudian, semalam, entah macam mana, aku terbukak channel Hallmark di Astro. Masa itu, ada satu rancangan bertajuk The Biggest Loser disiarkan.



Kamu mahu tahu ini rancangan apa? Sebuah rancangan di US yang mengumpul 50 orang gemuk seluruh negara (sorang peserta bagi setiap states. Harap2 kamu tahu la US ada 50 states. Malaysia ada berapa?).



Seronok gila tgk rancangan ni. Buatkan aku rasa normal. Yelah, sebab sekarang banyak sangat rancangan yang bila tgk, buat aku rasa rendah diri; America's Next Top Model, Janice Dickinson's Modelling Agency, Malaysia Dream Girl and so on...



Jadi, bila kamu tengok orang-orang yang mmg sudah sah2 flawed berusaha untuk hilangkan berat badan mereka, kamu rasa mcm terdorong untuk buat benda yang sama (maksud aku, x semestinya nak kuruskan badan saja, tapi, usaha mereka untuk mendapatkan sesuatu tu...).



Jadi semalam, aku pon tiba-tiba pergi jogging. Jogging dalam istilah aku sajalah.



Pasang playlist di atas, dan pergi jogging/menari dalam bilik sendiri. Hahaha.



p/s: Aku jumpa cara untuk kuruskan badan dengan cara menari ni dalam Youtube. Dia dah hilang 100 pounds dengan cara ni saja.



p/s: Masih menanti Eye-toy aku *ehem* untuk sampai. Lepas ni boleh kick some butts. Yeah


Read more...

Should I Go Below 60?

>> Wednesday, June 17, 2009

Semua orang mesti ada obsesi mereka sendiri kan?

Aku juga tidak terkecuali.

Mahu tahu apa dia?

Mungkin bunyinya sedikit pelik, tapi aku rasa, aku ada obsesi dengan pulse rate diri sendiri.

Haha. Pelik kan?

Masa baru-baru masuk medical School, pulse rate aku dalam lingkungan 64.

I guess I was healthy as a horse eh?

Lama-lama aku perasan, pulse rate aku makin bertambah.

64...

70...

84...

Eh, x boleh jadi ni. Kenapa makin naik? Dan bila makin naik, aku sedar, aku jadi makin cepat penat. Tua sangatkah aku padahal baru 22 tahun?

Bila aku datang Sarawak, aku memang banyak berjalan kaki, travel sana sini, panjat gunung sampai dua kali...

Pagi tadi, aku kira pulse rate aku. Nak tahu berapa?

60! Yeay!

Sekarang aku berkira-kira mahu merendahkan lagi pulse rate. Dengan berjoging selama sebulan. (dan mungkin akan cuba istiqamah selepas itu. Mampukah aku?)

Kan aku dah cakap, obsesi yang pelik...

What about u?

Read more...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP