All Hail To Fantaghiro

>> Friday, July 24, 2009

Korang pernah tgk x cerita The Cave of The Golden Roses? Masa pertama kali disiarkan ialah tahun 1997, TV2, pukul 10 malam.

Lepas aku tgk tu, aku rasa elated gila, yelah, mostly cerita tu kan ialah fairytale, dan mcm biasa, kanak2 kan senang terpengaruh dengan benda2 merapu yang x wujud pon.

Cerita tentang batu bercakap, kuda bercakap, rumah chocolate (yeay!), dan penggunaan magic adalah sesuatu yang menyeronokkan.

Bila aku pergi sekolah keesokan harinya, semua budak asyik bercerita pasal movie tu. Bukan pada tahun tu saja, sbb cerita tu x silap aku keluar byk lg siri lepas tu, tapi ade yang aku missed sbb dah masuk asrama (sekolah menengah), but somehow, I got the idea how nice that movie was.

Bila aku masuk Uni ni, aku pon bawak keluar balik cerita psl Fantaghiro ni (cantik kan die, dan tomboy-ish, I like!), dan boleh kata hampir semua org pernah tgk.

Tiba-tiba, baru aku dapat tahu yang rumate aku selama 4 tahun ni, Pika x pernah tgk pon cerita tu. Kami pelik gila la kenapa die x pernah lgsung tahu kewujudan cerita tu. Bayangkan, 12 tahun (skrg 2009 kan?) , die x pernah tgk langsung cerita tu. Pelik x?

Jadi selepas menjalankan soal siasat, baru kami dapat tahu yang dia ialah kanak2 yang tidur awal masa zaman sekolah supaya cepat membesar (patutlah tinggi sikit dari aku. Cis!)

Semalam, entah mcm mana, kami dapat cerita tu dari seorang sumber yang dah makin cantik sekarang. Hehe.

Pika pon tgk la cerita tu, and then die ckp kat aku dan Nija mcm ni:

" Kenapa aku rasa biasa je cerita yg korg gila2 kan ni?".

Nija pon jawab mcm ni:

" Ko dah terlambat 12 tahun dari kami. Memanglah x dpt impressedkan ko, sbb gambar die x cantik mana, dan penuh dgn fairytale (bukan ko suka fairytale ke Pika?). Cerita ni ko tgk zaman ko sepatutnya dah ade anak, dan anak ko yang patut tgk cerita ni.

Haha!

p/s: Moral of the story: Pergilah tgk movies yang best masa dia tgh panas dan hot. Jangan tgk sedekad lepas tu. =P

10 Maki Hamun!:

Echad July 24, 2009 at 12:58 PM  

Cite tu nice ar. Die satu episode jer ker? Mase ak tgk dulu, dua hari citer die.

sepi July 24, 2009 at 2:53 PM  

Minat jugak cerita tu.
kalau boleh tengok tiap2 hari pun xpa.
suka tengok sebab ada unsur fairytale,heroinnya chanteq dan heronya jugak hensem.

kecik2 dulu selalu berangan akan jadi macam fantaghiro tu.

=)

neo July 24, 2009 at 6:22 PM  

Echad, ko nk koleksi dvd fantaghiro ke sempena besday ko?

Aimi, sila hadiahkan.

jiwa.lalat July 24, 2009 at 8:16 PM  

muke ero die hensem <---komen seorg lelaki

syafiqa salim July 24, 2009 at 10:45 PM  

aku ingatkan ramai lagi yang x tengok..
tapi bila tanye sume orang, macam aku sorang je yg x tengok lg.HAMPEH betol.

HAHA, kalo aku tau ade cite best cmni dulu, aku konfem x tido awal..

ihsan incalescence July 25, 2009 at 7:36 AM  

jgn a ckp cm2..
ak pon tatau cite ape tu huhu..

mase dajah 1 taon 1995 tv rosak..
abah g anta baiki.. time tu kakak n abg nk upsr.. pastu mase tv xde kitowg sume stdy n tido awl..

so bile tv da siap mama xbg abah amek..
mama kate xpyh la tv sng sket nk soh diowg ni tida n buak hmwork coz mama seowg cgu disekolah kami n mama xnk dga cgu2 complain kitowg xsiapkn hmwrk..

sehinggalah taon 2006(wah da 11 taon kn kn) bile abg da stat keje(y nk amek upsr taon tv rosak tu) n beli tv baru.. mama xbg letak kt dpn pon tv tu..
so abg letak la dlm bilik die n kitowg sume kalu nk tgk tv g la kt bilik die..

mama smpai skg xtgk pon tv..
so ak nie pon da jd habit xsuke tgk tv sgt.. ade cite y btol2 besh bwu tgk tu pon cpt bowink..

tp taon 2001 abah beli computer siap ngn tenet so stat time tu la knl dunia emel mirc n mcm2 la.. sjk dari tu xley brpisah ngn computer smpai la skg.. tv xde xpe ley idop xde comp huhu seksa !!

so patot la ak miss cite tu hampeh tol..xpe xksh ley download kn kn =P

p/s: saje nk mrepek kt komen nie
sowi sowi sowi

Jamil July 25, 2009 at 10:48 AM  

dulu siapa tak tengok cerita tu mesti akan rasa terpinggir semasa rakan2 lain mengadakan perbincangan di sekolah keesokan harinya. sukacita dimaklumkan, aku tak termasuk dalam golongan tu

maskedfacies July 25, 2009 at 1:11 PM  

Echad: Entah, aku dah tua sgt. dah igt2 lupa. hihi

Sepi: Aku x berangan nak jd fantaghiro. Aku berangan nak bela Thumbelina je dulu. mengarut gila kan?

Neo: Ah? Ko kan kaya duit Petronas kasi. kasik la kt kwn ko tu...

Jiwa lalat: ewwww (gaya pondan). tp lembik/lemah la. asek2 Fantaghiro je kena selamatkan dia.

Pika: Sudah la. dah terlambat. nnt ada anak, jgn suruh masuk tidur awal sgt ye!

Criestz: ko boleh kwn ngn rumate aku! Haha. Geng x tgk Fantaghiro

Jamil: Aku geng ko. Hi-five skit!

Echad July 27, 2009 at 3:07 AM  

Ader anak mesti la suh tido awal. Kacau jer. (Tu ker motif tak g amik TV parent zamamn dlu2 dan suh kiter tido awal?)

neo July 27, 2009 at 12:25 PM  

Dah2, jgn komen dah.

Aku dah kasi cukup 10 komen dah ni.

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP