Anak Sulung

>> Wednesday, June 03, 2009

Aku dilahirkan sebagai anak sulung di dalam sebuah keluarga yang sederhana. Kakak kepada 2 orang adik. Satu lelaki, satu perempuan (19 tahun, dan 16 tahun).

Aku rasa, aku suka jadi anak sulung. Mari kita tgk kenapa (sekali lagi, ini ikut kepala otak aku saja...):

1) Obviously, ko adalah anak yang dinanti2kan oleh parents (unless out of wedlock child, tp itu lain cerita...). Macam anak2 yang lain, mak bapak dah biasa dpt anak...hehehe

2) Ko kiranya adalah role model kepada adik2 ko. Untunglah kalo yang anak sulung tu elok/menjadi. Tapi kalo rosak, adik2 akan ckp mcm ni kt mak, "Alah, mak nak bebel amende, tgk Along tu seniri pon hampeh je".

3) Selalunya apa yang dihajati akan dituruti. Err, ini selalunya la, tp bergantung la kepada keadaan ekonomi keluarga time tu kan. Aku pon x paham kenapa benda ni jadi, sbb mmg ramai kwn2 aku yang anak sulung pon ckp mcm ni. Mcam ada special sikit la layanan dr parents.Haha.Macam adik2 aku slalu ckp kt aku, "Ala, kak nak apa, ckp je ah kt mak. Sure dpt punya, kalau adik (ini Izati yang ckp, yg umur 16 tu), sume x bagi".
Kesian. BOOO~

4) Parents lebih menghormati cakap/ keputusan ko dalam satu-satu hal. Err, mungkin sbb konon2nya, ko yang paling hampir dengan dorg dari segi umur. (Aku bajet veto ah kt rumah.Haha)

5) Boleh buli adik2. Kalo ko malas pergi kedai, mntk je adik ko belikan. Malas cuci pinggan, sidai baju, lipat kain, semua suruh adik buat je. Tapi kena ade strategi la nk buat mcm mana..(kantoi aku pemalas!)

6) Tapi, jgn lupa, tanggungjawab yang dipegang pon besar la jugak. Dah kerja nnt, mak bapak akan harap ko dpt ringankan beban dorg balik, sbb adik2 masih kecil (bergantung ah, sbb adik2 aku dah bsr mcm badak sume. Haha). Jadi, jgn la nnt buat2 lupa pulak!

7) Err, yang aku perasan satu lg, parents mungkin lebih percaya kepada anak sulung. Ini bukan aku buat fakta sendiri, tp aku dah tanya kawan2 aku yang lain jgk. Adakah ini dilihat dari segi kematangan?

8) Disayangi adik2 (??????). Dulu aku dan adik2 aku selalu bergaduh. Dorg suka buat satu team, dan aku team yang lain. Lepas tu, kami main lawan tendang2. Kenapa dulu adik2 aku benci aku ah? Oh, tapi sekarang dah ok, sbb skrg aku konon2 selalu belanja dorg, installkan game kt dorg, kasik muvies, bwk dorg pergi tuition, bwk pergi makan, dan sebagainya...

Eh, kenapa aku buat entry bertemakan kekeluargaan ni? Hish!! Korang x pelik ke?

p/s: Mungkin sebab aku dah xde idea nak tulis benda2 merapu...

8 Maki Hamun!:

aw3rz June 3, 2009 at 4:32 PM  

Sebab ko nak berkeluarga?






Gatal.

fakhriah al-yaya June 3, 2009 at 5:52 PM  

mgkin ko homesick!! ehem~

Sop June 3, 2009 at 7:38 PM  

cis, aku xcaye ko sbg kakak sulung yg btanggungjwb lps ko bgtau org psl 'segera dan tapau'..

Sheehan June 3, 2009 at 7:50 PM  

sbb ko nk cerita psl privillege jd anak sulung yg padahal x best mn pn...hahah

no.2 baru la..

Sheehan June 3, 2009 at 7:50 PM  

sbb ko nk cerita psl privillege jd anak sulung yg padahal x best mn pn...hahah

no.2 baru la..

Amermeftah June 4, 2009 at 8:22 PM  

anak sulung memang tak guna, anak nomor dua jugak harapan bangsa

maskedfacies June 4, 2009 at 9:47 PM  

Aw3rz: err, haha. no komen.

Yaya: hurm, x jgk dowh. dah biasa jauh ngn family..

Sop: hahaha. tu melawak je (yet, a true story la..)

Sheehan: haha. sheehan jeles!

Am: haha. ko jeles ke apa dowh? taulah abg ko lengkungkan ikan, tp dia still tanya ko apa ko mkn utk lunch kan? Ada ko tanya die?

Amermeftah June 4, 2009 at 10:41 PM  

oh rupanya am tu aku, pandai je

abg aku yg lengkungkan ikan tu ialah anak yg nomor dua

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP