Ada Apa Dengan Kanak-Kanak

>> Friday, June 12, 2009



Waktu aku masih kecil dan masih muat pakai skirt...

Ada apa dengan kanak-kanak?

Hari ini aku mahu menulis tentang kanak-kanak dan tabiat mereka.

Aku tak faham, kenapa kanak-kanak berusia 4-5 tahun mempunyai mulut yang sangat celupar. Kenapa mereka tak boleh diam saja? Kenapa mereka mesti nak tanya semua benda? Kenapa?

Kamu perasan tak, kanak-kanak adalah attention seeker? Kalau mereka berselisih dengan kita, kemudian kita tengok dia sikit, mulalah tergeliat budak tu hendak beraksi? Lari sana, lari sini, tarik-tarik baju kita... Cuba buat-buat comel. Comelkah mereka?

Kenapa mereka memilih untuk tidak makan sayur? Kenapa? Bukankah mak cakap, sayur bagus untuk kesihatan? Aku kecil dahulu, memang anti habis dengan sayur. Macam musuh. Kalau aku nampak saja, aku lari. Sebab itulah dahulu, badan aku kecil. Kulit kering macam cicak. Ni semua gara-gara tak mahu makan sayur.

Kenapa mereka lebih suka makan makanan ringan? Bukankah ibu sudah melarang? Ini dari dahulu aku buat. Terbawa-bawa sampai besar. Sekarang pon masih addict dengan junk food.

Kenapa kanak-kanak suka sepahkan rumah? Tidak kasihankah mereka pada orang yang perlu mengemas sepahan mereka itu?

Kenapa kanak-kanak tak mahu bantu ibu bapa di rumah? Tidak kasihankah mereka dengan orang tua.

p/s: Kalau Aiman cakap dia tak kisah, Aimi di sini ambil kisah!

p/s: Mungkin aku sahaja yang mahu kanak-kanak cepat matang dan membesar dari umur mereka.

Mahu tahu bagaimana annoyingnya kanak-kanak?

Sila tengok klip ini.



Barisan pelakon

Mimi as Kak Amy

Izzati as Kak Izati

Afifah Najwa as Afifah Mali

13 Maki Hamun!:

neo June 12, 2009 at 8:16 PM  

Kebetulan salah satu bahagian aku kaji dalam FYP aku ada kaitan dgn proses pembelajaran kanak2.

Kalau ikut teori Piaget, proses pembelajaran kanak2 berbeza mengikut lingkungan umur.

Jadi aku kongsi sket ek.

Deria motor (0-2 thn)
pra-operasi (2-7 thn)
operasi konkrit (7-11)
operasi formal (11 - dewasa)



jadi tgk la lingkungan usia dia.

p/s: lebih sukar menjaga warga tua yang berperangai seperti kanak2. (hidup ibarat roda)

Echad June 14, 2009 at 4:17 AM  

Budak2 matang nie bukan kanak2 dh namenye. Pernah tgk ker budak2 yang matang?

Amermeftah June 14, 2009 at 8:03 AM  

kenapa kau asek putar video-video lama ni?

maskedfacies June 14, 2009 at 2:22 PM  

Neo: Mak aih, berjela2

Echad: Pernah, sbb tu aku keluarkan persoalan ini...

Amermeftah: Aku lapar. sebab tu kot...

Echad June 14, 2009 at 7:17 PM  

So aper pendapat ko tentang budak matang awal nie? Gembira tak hidup mereka?

maskedfacies June 14, 2009 at 9:37 PM  

Mase kecik2, mereka dipaksa untuk matang lebih awal. bila besar, dah jauh dr keluarga, mereka rebel.

neo June 14, 2009 at 10:39 PM  

maskedfacies: Kenyataan yang jujur dan ikhlas. Seolah2 meluahkan perasaan hati diri sendiri. Haha..

jiwa.lalat June 15, 2009 at 12:30 AM  

pakcik pun nak jadi jutawan jugak

maskedfacies June 15, 2009 at 12:33 AM  

jutawan?

x paham.

apsal tiba2?

neo June 15, 2009 at 4:15 AM  

Haha..itu iklan ali cafe.

Yes. Genap 10 komen!

maskedfacies June 15, 2009 at 7:32 PM  

hahaha. aku nk bg jadi 11!

neo June 16, 2009 at 1:26 PM  

Cukup..cukup!

Jangan reply lps ni dah.

Aku last.

Cukup.

Muahaha..

maskedfacies June 19, 2009 at 10:24 PM  

AKu nk yg ke-13! haha

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP