Pokok Limau Ke Tu?

>> Sunday, May 17, 2009


Semalam, pkul 9 pm, tiba2 saja aku teringin nak makan tomyam.
Padahal seminggu duduk rumah, aku x sentuh pon dapur tu.

Jadi aku pon kupas dan potong sayur, ketuk serai, potong limau, bersihkan udang, rebus daging kasik empuk, kiranya semua persiapan aku buat la.

Tiba-tiba aku perasan yang daun limau takde.

"Eh, x boleh jadi mcm ni. Nnt x best la.", aku bermonolog sendiri. (Poyo x? Hahahaha)

Lalu aku pon berlari-lari anak mendapatkan mak aku dan tanye, " Mak, kt rumah kita ada x daun limau?".

Mak dengan penuh kasih sayang menjawab (ah, poyo sekali lagi. Korang boleh muntah kalo nk. Hahahaha). " Di belakang bilikmu tu kan ada kebun sayur kecil. Ada kt sana. Pergi la kutip sendiri".

Aku pon keluar la pergi belakang rumah (bilik aku kt belakang sekali dalam rumah sbb tu kebun tu belakang bilik aku) dan mula mencari-cari mana pokok limau.

Maklumlah, lama x balik (alah, baru 4 bulan stgh, poyo lg!), mane la nk tau sgt kan? Dah la malas gila keluar rumah.

Mata aku pon melilau mencari daun limau. Eh, xde pon! Biar btol mak ni. Tipu ah.

Pokok nangka, pokok pelam, serai, bawang, setawar, dan berbagai2 jenis lg pokok yang aku x kenal pon, ada lah! Mana ada pokok limau.

Aku pon masuk balik dalam rumah (dapur la sebenarnye, sebelah dgn kebun tu saja) dan ckp kt mak aku, "Mana ada mak. Tipu la". Ceh, sempat lg aku tuduh mak aku tipu. Hahaha

Mak suruh aku keluar balik, cr betul, pakai spek, yelah kan, rabun la konon2nye. Ok la, aku pon menurut perintah. Tapi kali kedua keluar cari pon, x jumpa jugak. Hish, x boleh jd ni!

Jadi aku jerit la dr kebun tu, "Mana ada pokok limau!", dengan kuatnya, dan aku saspek mekanik sebelah rumah aku pon terjaga (ye, rumah aku sebelah bengkel kereta. Pelik, tp benar. Sayangnya, mekanik sebelah rumah aku x hensem mcm mekanik2 kt US. Aku tertipu dengan imej mekanik US T__T).

Mak aku pon dengan geramnye keluar (yelah, aku dok terpekik terlolong malam2 ckp daun limau xde, ape kes?) dan tunjuk kt aku yang aku tgh berdiri sebelah pokok limau.

"Tu, apa dia???", jerit mak aku. Haha. Padan muka. Kena jerit sekali.

Aku pon tgk pokok tu, dan terspontan cakap "Eh, pokok limau macam tu ke rupa dia?". Bangang.

Rupa-rupanya aku x kenal pokok limau tu macam mana rupa dia. Bodoh!

p/s: Moral of the story ialah: Kalau bodoh jgn berlagak pandai macam aku dlm kes ni. Siap ckp mak aku tipu lg. Hehehe.

p/s: Ini bukan entry smbungan Mother VS Daughter.

10 Maki Hamun!:

Anonymous May 17, 2009 at 4:32 PM  

hahaha...memg lwk btul..kesian pokok limau pn xtau ek..arap2 lps ni hng knl la pokok limau smpai bila2..klu hng amek phrmcy ada stu sbjek y kaji tntg brbgai jnis pokok..mcm botanist kn..tp blajar je la.

maskedfacies May 17, 2009 at 4:41 PM  

Mana aku nk tau dowh.

Medik x blajar. hahaha.

Salahkan medik plak

fakhriah al-yaya May 17, 2009 at 10:24 PM  

hahaha..bengong la ko my..pengetahuan am kot!!!

jiwa.lalat May 17, 2009 at 10:50 PM  

kalu nak menyemak mengomen walau x kenal takpe ke?haha..ini komen sebena-naseb baek tak masak tomyam berdaun nangka

jiwa.lalat May 17, 2009 at 10:51 PM  

kalu nak menyemak mengomen walau x kenal takpe ke?haha..ini komen sebena-naseb baek tak masak tomyam berdaun nangka

jiwa.lalat May 17, 2009 at 10:51 PM  
This comment has been removed by the author.
Anonymous May 17, 2009 at 10:59 PM  

bkn niat aku mencapab mahupun mengorat.tapi sebena2nya aku tetekan butang "publish ur comment" tu beberapa kali kerna tindak balas yang lembab.(terasa segan.haha.nyesa komen T_T)

neorackle May 17, 2009 at 11:59 PM  

Hahahahah....

Aisyah May 18, 2009 at 3:23 AM  

takpe2..
biasa berlaku.. :p

maskedfacies May 18, 2009 at 1:19 PM  

Yaya: sorry ah. aku mmg bengap sikit. mungkin bukan sikit. byk kot.haha

Jiwa.lalat: eh, mane tau sedap dowh. ok la dr tomyam masuk daun setawar or daun pelam kot..

Anonymous: eh, ko ni si jiwa lalat ke? xpe2, dun worry. aku x rasa dimengorat pon.hahaha

Neorackle: hoi, pergi baca lecture notes!

Isya: =)

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP