Mahu Berjalan2: Aku Meluah Perasaan

>> Sunday, May 31, 2009

Kalau mahu berjalan2 tempat orang, dan berada di sana untuk jangka masa yang agak lama, aku hendak mengesyorkan beberapa perkara demikian:

1) Belajar dialek tempat itu- Obviously, supaya kita jadi lebih mesra dengan penduduk tempatan, memudahkan urusan muamalat, dan yang penting, x kena tipu macam aku dan kawan2 semalam. (orang naik perahu pergi balik seringgit, kami kena 7 ringgit, cilakak x? Tapi sebab dah orang tua, kami malas ah nk bertekak.)

2) Belilah kamera yang bagus- Eh, aku x kata beli kamera mahal2 canggih2 sampai ribu2. Ikutlah kemampuan. Cuma, sayanglah kau berjalan tempat orang, tp ko x ambil gambar untuk buat kenangan. Kalau pergi beramai2, make sure at least beberapa orang ada kamera, sebabnye, kalo berpisah dengan org yang ade kamera tu (split grup la...), ko sure xde gambar langsung dowh!. Kalau guna camera phone ok saja, tapi, phone kan digunakan untuk berkomunikasi. kalau habes battery sebab amek gambar, apa2 jadi, susah beb!


3) Investlah untuk sepasang kasut yang selesa- Dah tau mahu berjalan banyak, xkan x boleh fikir. Sapa suruh kau pakai hi-heel setinggi 5 inci. Mati berurut la tiap2 malam beb! X bagus untuk posture badan juga sebenarnya, dan ok, mungkin nmpkkan ko lebih tggi, tp sebenarnya, bukan lah selesa mana pon. Haha! jangan tipu, sbb macam la aku xde hi-heels (beli jelah, pakai ade la sepuluh minit dalam setahun. X selesa!).

4) Bawaklah baju yang banyak dan variety- Ala, common sense lah, benda ni. Nak tunjuk gambar kt orang kampung pon malu nanti, kalau asik2 ulang baju yang sama je. Dah xde baju lain budak ni gamaknya, kata orang kampung. Dan juga untuk mengelakkan kena kutuk dengan kawan lain, especially kalo ko ade Facebook, Frenster, blog etc etc, sbb asek ulang baju yang sama. (ok, ni punya part, kesian aku dowh. aku baju sikit, miskin la katakan... T__T).

5) Bawaklah duit secukupnya- Actually, kalau boleh, lebih lagi bagus. Kau xtau apa yang menanti kt sana. Mungkin ada adat istiadat di tmpat ko pergi, yang kalau ko x pergi time tu, ko akan terlepas seumur hidup, tapi bayaran sedikit mahal. Inilah alasan kenapa perlu bawak duit lebih skit. Sayang ah kalo dah pergi tp ade benda x buat. Alang2 seluk pekasan, biar sampai ketiak masam.

6) Bawak sunblock yang secukupnya- Supaya bila kau balik rumah nnt, mak bapak ko masih kenal ko lagi. (owh, aku dah hitam wei, despite pakai sunblock pon. Siot!)

7) Bagpack- Senang ko nak sumbat semua benda dalam ni. Pakai beg 5x2 inci, apa kau boleh isi? Pad muat lah kot. LOL

8) Bawak sedikit makanan dan minuman dalam beg- Ala, x paham2 ke? Kalau lapar sgt smpai nak hypoglcaemia, ko makan la sikit. kot la pergi tmpt susah nak cr makan kan... senang la sikit. Air tu, penting! Kalau terik, dan ko pulak x cukup air, lunyai ah. Tapi jangan minum banyak gila pulak, satgi asek kena cari toilet. Dah la tmpt org, susahkan diri je nnt.

9) Invest in shades- Kalau ada duit lebih, belilah shades yang bagus, sbb reasonnya, shades cool kalau dipakai (wakakaka), tolong ko x jadi apek sepet mase berjalan2, x keringkan mata ko (esp sapa2 yg pakai contact lenses), dan mengelakkan mata2 orang gatal semasa berjalan! Ok x reasoning aku ni?

10) Bawaklah payung- Bukan bertujuan nak jadi Puspa Wangi, tapi kalau hujan, eh2, ni pon aku kena bgtau ke?

Dah la, banyak gila pulak aku bebel. Bak pergi sidai baju2 aku yg dah 3 jam x sidai. LOL

xoxo,

Gadis x puas hati!

p/s: Kan tajuk pon dah cakap, meluah perasaan, jadi entry ini sedikit emo. Sekian. Tammat.

11 Maki Hamun!:

neorackle May 31, 2009 at 9:26 AM  

Walaupun ada unsur tak puas hati, tapi still satu panduan yg berguna.

Mungkin blh disyorkan kpd kementerian pelancongan tips2 ni utk diselit celah2 peta/brochure pelancongan Malaysia.

p/s: stakat melancong ngn mmbe ni x penah kena tipu lagi. Tapi kami dah penah tipu org tmpat kami melancong. Hahaha...jahat giler.

pakker May 31, 2009 at 9:30 AM  

saye memahami perasaan kamu. inilah takdir fotografer. satu-satunye care kalau nak gambar kene ambik ialah jangan bawak kamere. tips ini sgt berkesan secare saintifik. huhuhu...

p/s: to gain something, u have to sacrifice something.

maskedfacies May 31, 2009 at 9:34 AM  

Neorackle: haha. tipu tu, aku suka gk tipu, tp tipu pon pada2 la. jangan la cari rezeki dengan menipu. haram. kena bakar. Aku dah ckp kn, ini entry meluah perasaan.. huahuahua

Pakker: hye, xpernah nmpk kt sini. saya x ckp saya photographer. ini cuma hobi, cuma sedikit terkilanlah, mcm mana golongan bijak pandai x pandai2 baca perasaan org lain juga.

pernah buat sekali x bwk kamera, dan mmg nmpk sgt la glongan2 parasit ni hanya suka aku sbb kamera, sbb asik2 tanya apsal x bwk kamera.

tp, last2 aku gk menyesal. syg ah x dpt view sg srwk waktu malam! =(

Sop May 31, 2009 at 11:29 AM  

rumate kenal ko luar dan dalam?

*cough*omo*cough*

maskedfacies May 31, 2009 at 11:30 AM  

alamak. jangan la salah tafsir plak dowh. haha

*cough*

'Aqilah Suhaimi May 31, 2009 at 11:57 AM  

ak kurang gemar org bawak bekal plus brg berlambak bila nk travel..susah!
sat agi,gaduh makanan tumpah la..basi la..sape nk habiskan makanan la..haha..
kira,ko kata bwk makanan sket ni,agreeable esp dry food..tkde nk kesah makanan basi dlm beg..=P
bag pack kan..tkkn nk isi pad je kot kak??hahah

aw3rz May 31, 2009 at 4:13 PM  

owh. ni susah bila tukang tangkap gambar pun suke bergambar. natijahnya, entri tak puas hati. haha.

Sheehan May 31, 2009 at 10:54 PM  

huh..yg ni mmg btul2 meluahkan perasaan ni.

no. 2 tu trsgtla btul.hoho

maskedfacies June 1, 2009 at 1:48 AM  

Kilah: aku ckp, beg 5x2 inci lah nak isi pad saja. xkan bagpack nk isi benda alah tu saja. hahaha

ni aku ckp psl travel jauh lama2, bukan pergi picnic la! =P

Awerz: ye, entry x puas hati! hahahaha

dan aku masih x puas hati. geram2

Sheehan: hehe, hang pon rasa dipergunakan ke?

LOL

Chucky Charlie June 1, 2009 at 2:19 AM  

hahahaha....

naik bot tu bukan 40 sen ja ka? ulang ailk 80 sen. memang penipu tu.

Orang kata, photographer yang bagus, dia tak amik gambar sendiri, haaha..nanti narcassist.

Minggu lepas aku mintak duit lebih dari boss aku, kena bebel sehari dua. "ko ada kerja baru lah ko pi tempat tu lagi". nak sedih pun tak ada guna... Anggap duit bukan datang sekali. Hua hua...


Siap kena kata lagi " ko datang sana tu bukan untuk blajar ja ka? yang kau bejaur sana ke mari menghabskan duit mama bapa tu buat apa?"

"tapi mak bukan selalu,"

"Mama lagi nda pernah, bukan lagi bukan selalu. Baik mama yang pigih sendiri ke sana daripada membagi kau. Kau ke sana atu kena suruh belajar, bukan main2."

Aku tersedu,....minggu depan aku akan motivated. mau hardworking.

Amermeftah June 1, 2009 at 2:23 AM  

Kadang dia amik jugak gambar kita, tapi halai-balai saja...

Tips berjalan dari omputih:

Jangan tayang kamera
Kami ingat Idris Suleiman salafi cabuk (oops) saja rupanya dalam beg adacdslr canon apa ntah

Pakai baju buruk-buruk sudah
Consti kata aku jalan pakai seluar cabuk ni saja tapi kat rumah aku seluar semua Gucci

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP